„Bajki samograjki” – Jan Brzechwa

Bajki samograjki_okładka
Cztery bajeczki ilustrowała Danuta Imielska-Gebethner.

Czerwony kapturekSnuj się, snuj, bajeczko!
A było tak: niedaleczko,
Właśnie tutaj, nad rzeczką,
mieszkała wdowa z córeczką.

Córeczka, chociaż mała,
Swej matce pomagała:
Zamiatała podłogę,
Pełła grządki ubogie,
Chrust zbierała też czasem,
Bo mieszkały pod lasem,
Niosła proso dla kurek…
A zwała się, po prostu,
Czerwony Kapturek…

Kot w butach… Nie jestem zwykłym kotem,
Wnet się przekonasz o tym.

Są koty kartuzjańskie,
Kubańskie i birmańskie,
Syjamskie i tobolskie,
Są chińskie i są polskie,
A ja – rzadka rasa,
Rasa, co dotąd hasa
Na Wyspach Bergamutach
I zawsze chadza w butach.

Gdy w buty się wystroję,
Nie zaznasz niedostatku…

Kopciuszek…Kopciuszku,
Bierz się do pracy ostro,
Śniadanie podaj siostrom
I rób tak, jak ci mówię:
Zmyj naczynia, wyczyść obuwie,
Napal w piecach i wymieć sadze,
A spiesz się, ja ci radzę!

Nanoś mi drew ze dworu,
Garnki w kuchni wyszoruj
I posprzątaj, bo za ciebie nie sprzątnę,
A córeczki moje są wątłe,
Szkoda ich każdego paluszka.
Ruszaj się! To robota w sam raz dla kopciuszka!…

Jaś i MałgosiaPosłuchajcie, oto bajka,
Stara bajka-samograjka,
Ale dla was, daję słowo,
Wymyśliłem ją na nowo.Jeśli nie znacie jej, to poznacie.
A było tak:
W małej chacie,
Od ludzkich osiedli z dala
Mieszkała rodzina drwala
Z czterech osób złożona.
Był więc drwal, jego żona
I – jak to się w bajkach kleci –
Było także dwoje dzieci,
W waszym wieku, mniej więcej…

Książeczkę wydał  CZYTELNIK  w 1981 r.  Nakład – 80 tysięcy;  wydanie – I.

1 komentarz

  1. mała czcionka said,

    28/06/2013 @ 17:30

    Moja najukochańsza książka z dzieciństwa.


Skomentuj

