„Stary zegar od pradziada”

Autorką 37 wierszyków jest Maria Konopnicka /1842 – 1910 /.
Ilustrowała Maryla Poreyko.

Stary zegar od pradziada_okladkaStary zegar od pradziada
Nic nie robi, tylko gada…
Ledwie skończył – już zaczyna;
Co godzina – to nowina.

„Ej, wy, dziatki! Czy wy wiecie,
Jak bywało niegdyś w świecie?
jak bywało na tej ziemi
Przed latami, przed dawnymi?…

Tarcza moja, tak jak słońce,
Biła sercem szczerozłotym,
Sławnych godzin sto, tysiące
Wydzwoniłem swoim młotem.

Miałem w piersi głos ogromny:
Grałem marsze i mazurki,
I polonez wielkopomny
O tym królu, co bił Turki.

Stary zegar od pradziada_blog

Dziś mi nikt już nie poradzi,
Z wiatrem poszło moje zdrowie…
Zapytajcie tylko dziadzi,
To on resztę wam opowie’’.

Stary zegar mruczy w ciszy,
Zgięta skrzypi w nim sprężyna
Ledwo idzie, ledwo dyszy
Przecież znowu bić zaczyna.

Książeczkę wydała KSIĄŻKA I WIEDZA  w 1988 r.
Nakład – 100 tysięcy;  wydanie – I.

4 Komentarze

  1. Maryla Poreyko said,

    13/03/2014 @ 23:33

    Jestem wzruszona znajdując na stronach internetowych moją książeczkę
    którą ilustrowałam 26 lat temu ! Do tej pory mam wszystkie oryginały tych ilustracji. Sama jestem już starszą osobą. Maryla Poreyko to było moje artystyczne pseudonim i nadal podpisuję się na moich obrazach Maryla Poreyko. Pozdrawiam serdecznie Redakcję Wierszogrodu Maryla Poreyko vel Maria Porejko.

    • jarmila09 said,

      14/03/2014 @ 10:22

      Radość dla mnie nieopisana, kiedy „To dla pamięci” odwiedzają autorzy wspominanych na blogu książeczek!!!!

      Dziękując za te przecudne ilustracje, chciałam zapytać o tytuły pozostałych książeczek, które Pani ilustrowała.

      Przesyłam moc słonecznych serdeczności i zapraszam Panią do kolejnych, blogowych odwiedzin!

  2. Maryla Poreyko- Maria Porejko said,

    15/03/2014 @ 12:39

    Droga Pani Jarmilo, już wczoraj napisałam do Pani odpowiedź na Pani zapytanie o tytuły pozostałych książeczek, które ilustrowałam. Widocznie Pani tego maila nie otrzymała ?
    Marii Konopnickiej „PODRÓŻ NA BOCIANIE”, „TĘCZA MAŁGOSI” Janczarski i Jachowicza „PAN KOTEK BYŁ CHORY”i inne bajki wierszem pisane.
    Poza tym posiadam ciekawą książeczkę zatytułowaną: LILIANA „PŁOMIENIE” z 1905 roku. Rysunki i inicjały wykonał Jan Bukowski
    Wydane w KRAKOWIE Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego.

    Mam dużo książeczek przeze mnie ilustrowanych ale pisane prozą.
    Pozdrawiam Panią serdecznie Maryla Poreyko vel Poerjko.

    • jarmila09 said,

      15/03/2014 @ 13:33

      Pani Marylo, wysyłam e-maila, bo tutaj jest za mało miejsca :)


Skomentuj

