„Srebrna Gołębica”

Autorkami książeczki są: Wanda Markowska i Anna Milska.
Ilustrował Antoni Boratyński.

Poniżej, zagadki z mołdawskiej baśni „Jak Petre-Pastuch cesarzem został”:

Mam dwa kamyczki,
Dokąd bym nimi nie cisnął,
Wszędzie trafią.   /oczy/

Czarny koń
Skacze w ogień
Wesoło iskry krzesze.   /węgiel/

Sama jest chłodna,
A ludzi parzy.   /pokrzywa/

Bili mnie, chłostali, rwali i szarpali.
Pasy ze mnie darli, w wodzie mnie topili,
Za włosy ciągnęli, na słońcu prażyli
I mnie nie zabili.     /len/

Oczom on nie widny, nóg nie ma,
a szybszy niż chart, koń czy górska kozica.
Skrzydeł nie ma, a lata wyżej niż sokół, jastrząb i orzeł.
Ryczy po górach i lasach przeraźliwie jak osioł.
Strzałą go nie trafisz, ręką nie pochwycisz,
Raz jest słaby jak dziecko, to znów mocniejszy od słonia.  /wiatr/

Książeczkę wydała  NK  w 1975 r.  Nakład – 30 tysięcy,  wydanie – II.

Skomentuj

