„Sztolnia w Sowich Górach”

Baśnie i opowieści z Ziemi Opolskiej, Beskidów i Dolnego Śląska

Autorką książeczki jest Kornelia Dobkiewiczowa / 1912 – 1990 /.
Ilustrowała Maria Orłowska-Gabryś / 1925 – 1988 /.

Poniżej, ulubiona pieśń Utopca z opowieści o „Pruskiej Chorągwi”

Z łoskotem, stukotem niech kręci się koło,
A woda po kole niech spływa wesoło…
Puchacze i sowy, i wy, nietoperze,
Niech każdy ochoczo do pracy się bierze.

Gdy mgła się rozsnuje, a północ wybije,
Uśpiony dotychczas młyn znowu ożyje
I chmury deszczowe mleć będzie z łoskotem,
Po polach to mlewo rozrzuci się potem…

Na dźwięk tej pieśni posłuszna swemu władcy woda w strumieniu podniosła się, zaszumiała i popłynęła wartką falą. Nieruchome za dnia młyńskie koło zaczęło się teraz obracać…

Książeczkę wydała  NK  w 1978 r.  Nakład – 30 tysięcy;  wydanie – II.

2 Komentarze

  1. shirkus said,

    28/05/2013 @ 09:53

    Znam to! Czytałam (ale nie dokończyłam, jednak mam zamiar kiedyś pożyczyć i dokończyć) to całkiem niedawno dzieciom znajomych. Bardzo mi się baśnie podobały. :)

  2. Bożena said,

    12/09/2013 @ 21:23

    A ja właśnie kupiłam tę książeczkę na allegro z zamiarem podarowania wnuczce na 18 urodziny, ponieważ od dzieciństwa fascynowały ją moje opowiadania o utopcach. Niestety, mój egzemplarz z dzieciństwa przepadł bezpowrotnie podczas różnych przeprowadzek, dlatego dokonałam zakupu i to z pierwszego wydania!! A ilustracje fascynowały mnie nie mniej niż opowieści!!


Skomentuj

