„Latający pałac”…

… to zbiór 17 baśni, których autorem jest Gyula Illyes  / 1902 – 1983  /.
Z węgierskiego przełożyła Camilla Mondral.
Ilustrował Wiesław Majchrzak / 1929 – 2011 /.

Było czy nie było, ale tak się zdarzyło za siódmą górą, za siódmą rzeką albo zgoła za pasieką. Bułanka osiodłałem  i w las pognałem. Najadłem się i napiłem, na bułanku głowę ułożyłem, zbudziłem się przerażony: bułanek  skradziony!

Zobaczyłem furę, wdrapałem się na górę, wlazłem na czubek drzewa, zamachnąłem się z lewa. Potrząsnąłem z całej siły, posypały się wiśnie, śliwy, a orzechy o mało mi czerepa nie rozbiły.

Aż tu jakaś starucha drze mi się do ucha:
– Hej, hej, łobuzie! Co ci po arbuzie! Nie depcz mojej rzepy i sałaty, bo nie tyś sadził kapustę i kwiaty!…


Zacytowałam początek baśni o  „Niebosiężnym drzewie„.

Książeczkę wydała  NK  w 1973 r.  Nakład – 30 tysięcy;  wydanie – I.

11 komentarzy

  1. Masmika said,

    27/01/2012 @ 18:39

    Wooooow! Poszukuję tej książki od ponad pół roku :)
    Nie znalazłam jej ani w księgarniach, ani w bibliotekach, ani w antykwariatach. Na allegro była…. Kiedyś :) A tak bardzo chciałabym poczytać, to moja ulubiona książka z dzieciństwa. Zwłaszcza tytułowe opowiadanie o latającym pałacu, w którym, jak sobie przypominam – był stolik z butelką, która zawsze była pełna…. czy dobrze pamiętam? :)
    Dziękuję, że ją zamieściłaś
    Pozdrawiam serdecznie – Masmika

  2. jarmila09 said,

    27/01/2012 @ 19:34

    „…Podszedł do drugiego stołu. Tam w szklanym naczyniu stał jakiś płyn, a obok na złotej tabliczce widniał napis, że to jest zaczarowany napój i kto go wypije, ten już nigdy w życiu nie zazna pragnienia…”

    Zapamiętałaś… prawie dobrze :), bo nie ważne są szczegóły – liczy się sens.

    Przesyłam moc serdeczności!

  3. Masmika said,

    27/01/2012 @ 20:33

    Pobudziłaś tylko mój apetyt :))))
    A był tam „głupi Jasio” który mieszał w garnku kapustę z kiełbasą i po trochu jej wyjadał, aż zjadł całą? ;)
    A może to z innej bajki…
    Raaaaaaaaaaany, ja chcę całą książkę przeczytać!!!!! :))))))
    Eeeeeech…. :(
    Pozdrawiam i spokojnej, baśniowej nocy życzę…
    Masmika

    • jarmila09 said,

      27/01/2012 @ 20:47

      Był, ale nie Jasio, a… Michaś :)

      Dobranoc!

  4. 27/01/2012 @ 21:30

    Fantastyczna! Nigdy nie widziałam tej książki.

  5. Ula said,

    01/02/2013 @ 15:32

    To książka mojego dzieciństwa, w strasznym stanie, ale mam! Czytamy sobie czasem z mężem, bo dzieci są już za duże, a wnuków nie mamy (jeszcze). Ja uwielbiam ten wątek o 3 braciach, zresztą wszystkie są cudowne…. Widziałam kiedyś tę książkę na allegro, chyba w antykwariatach możne też szukać.

  6. Joanna said,

    22/05/2013 @ 22:53

    Lecą łzy po policzkach na wspomnienie książki mojego dzieciństwa.Tato kupił mi ją w antykwariacie .Niestety po latach kiedy chcialam ją zabrać z domu rodzinnego , okazało się , że została wyrzucona . Szukałam jej w internecie , bez skutku .Pamiętałam tytuł ” Niebosiężne drzewo” i nic więcej . Teraz wkońcu natknęł się na nią .Mam nadzieję , że uda mi się odkupić ją od kogoś .Pozdrawiam serdecznie :-)

    • jarmila09 said,

      23/05/2013 @ 08:47

      Ponad pół roku… polowałam na „Sto bajek” Jana Brzechwy
      z ilustracjami Jerzego Srokowskiego, aż w końcu się udało :)
      Allegro to cudowny wynalazek :), ale wymaga cierpliwości.

      Natomiast „Latający pałac” wypożyczyłam z biblioteki,
      gdzie również organizowane są kiermasze.

      Przesyłam moc serdeczności!

      • Joanna said,

        25/05/2013 @ 16:02

        MAM MAM MAM , właśnie kupiłam na allegro ,chyba ją wycałuję jak do mnie dotrze .Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wspomnienie o tej magicznej książce , co pomogło mi ją znaleźć :)

  7. jarmila09 said,

    25/05/2013 @ 21:25

    W takich sytuacjach – zawsze – powtarzam, że
    … cała przyjemność po mojej stronie :))))

    A nawiasem mówiąc :), jaka magiczna siła tkwi
    w naszych wspomnieniach z dzieciństwa…

  8. Tomek said,

    15/04/2015 @ 01:59

    Dostałem te baśnie w 1974 roku na 1 komunię od babci, ta magiczna książka jest bezcenna…


Skomentuj

